Karlubíková Mária

Mária Karlubíková Mária Karlubíková (59) založila v roku 1999 spoločnosť Klartec - rodinnú firmu na výrobu techniky pre životné prostredie. K zariadeniam na čistenie vody (odlučovače ropných látok, lapače tukov) v nasledujúcich rokoch pribudli do portfólia betónových výrobkov kanalizačné skruže a zámková dlažba. Tá sa vyrába pod vlastnou značkou Terrabella® a pre koncových klientov je k dispozícii v internetovom obchode www.terrabella.sk.

1. Ako by ste porovnali klasický predaj s internetovým?

V klasickom predaji zažíva obchodník každodenné a hlavne živé napätie. Vzťahy. Boj. Internetový obchod je skôr o tvorivom prístupe ku klientovi. aby ste ho dokázali prilákať a udržať počítačovou obrazovkou. V oboch prípadoch je úspešnejší ten obchodník, ktorý dobre pozná svojich zákazníkov. Napríklad, zámková dlažba predávaná cez internet má odlišnú cieľovú skupinu, ako dlažby, ktoré predávame klasickým spôsobom cez priamy kontakt so zákazníkom.

2. Ktorý predaj je vám bližší?

Patrím skôr k tým predajcom, ktorým je bližší živý - klasický predaj, pretože potrebujem počuť klienta. Napríklad, tón hlasu vie vyslať obchodníkovi dôležité signály. Vnímam však aj úspechy internetových obchodov – je to perspektívny kanál. Najmä pre tovar, ktorý nemá komplikovaný nákupný proces. Je však potrebné, aby sa obchodník naučil pracovať s novými nástrojmi založenými na technológiách.

3. V okolitých krajinách ste jedinou ženou, ktorá riadi betonárne. A celkovo, stavebníctvo je skôr mužský biznis. Ako to vnímate zo svojej perspektívy?

Je pravda, že v stavebníctve sa skôr pohybujú muži. Ja som sa rozhodla pre stavebíctvo preto, že patrí k oblastiam s vyššou pridanou hodnotou. Platí to aj pre ostatné technologicko - priemyselné odvetvia. Na rozdiel od iných oblastí, ktoré sú skôr považované za typicky ženský biznis – kozmetika, móda, vzdelávanie. K týmto oblastiam ženy viac inklinujú. Bolo to vidno aj počas motivačných seminárov pre začínajúce podnikateľky, ktoré som viedla. Žiaľ, väčšina nenabrala odvahu prejsť do „mužského biznisu“, napriek tomu, že by sa k finančnej slobode dopracovali rýchlejšie.

4. V poslednom období sa viac diskutuje o zavedení rodových kvót na európskej úrovni, aby sa zvýšilo zastúpenie žien na pozíciách, ktoré sú zapojené do rozhodovacích procesov. Vašu firmu vediete spolu so synom. Aké rozdiely vnímate pri riadení firmy?


Vnímam dva druhy rozdielov – generačný a rodový. V prvom prípade má môj syn ako spoločník vo firme viac odvahy pre zavádzanie noviniek. V druhom prípade, sa oproti synovi viac rozhodujem podľa intuície. Tá je založená na pozorovaní psychiky, reakcií a vzťahov. Ženy vedia reagovať na tieto signály citlivejšie. Pri strategických rozhodnutiach kombinujeme mužský a ženský uhol pohľadu. Sme rovnocenní partneri a v biznise je náš pomer síl 1:1. Je prirodzené rešpektovať takúto vyváženosť – v ekonomike, samospráve, štátnych orgánoch, parlamente.

Webstránky:

www.terrabella.sk - zámková dlažba s vlastnou značkou Terrabella®

www.klartec.sk - rodinná firma na výrobu techniky pre životné prostredie - zariadenia na čistenie vody (odlučovače ropných látok, lapače tukov)

 

 

Prečo ste sa rozhodli podnikať?

Kvôli zlepšeniu finančnej situácie.


Myslíte si, že podnikanie musí mať človek "v krvi", alebo sa to dá naučiť?

Keď ho to aj baví, vtedy viac zarobí. Sú podnikatelia, ktorí robia iba nevyhnutné. Tým sa však obchod neroztočí. Treba si pridať ďalšiu nadstavbu.


Vedeli ste hneď, ktorej oblasti sa chcete venovať, alebo to život priniesol sám?

Život mi priniesol oblasť stavebníctva, ktorú by som si sama nikdy nevybrala. Pre obchodníka je jedno, či je v oblasti A alebo v oblasti B. Keď si nájde jedinečnosť svojho prístupu, nasleduje už len špirála úspechu.


Bolo ťažké začať podnikať?

Vôbec. Berte to tak, že začína nová etapa, nebojte sa jej.


Kto vám pomáhal?

Rodina.


Stáli ste už pred problémom, ktorý sa zdal byť neriešiteľný? Ako to dopadlo?

Kvôli jednému slovíčku v dopyte, ktoré by nás vylúčilo zo zaujímavej subdodávky, sme vymysleli úplne nový výrobok a vyhrali sme. Požiadavke klienta sa musíte prispôsobiť. Ak ste výrobná firma, normy ovládajte takmer naspamäť. Uvidíte, aké vám dávajú šance inovácií.


Čo vás vie nahnevať?

Nevymožiteľnosť práva – to čo všetkých poctivých podnikateľov.


Máte popri podnikaní čas na svoje koníčky?

Rada cestujem. Inšpirácie mi prinášajú aj celosvetové kongresy podnikateliek, môžete sa o nich dozvedieť na www.fcem.org alebo www.bpw-international.org.


A čo vaša rodina? Stíhate?

Rodinu podporujem a utužujem dobré vzťahy. Organizujem rodinné oslavy alebo spoločné výlety s deťmi a vnúčatami. Nič vás neposilní viac ako príjemne strávený víkend s rodinou.


Po čom túžite?

Vidieť aspoň 40 % žien v parlamente a vo vláde.


Aké knihy čítate (pokojne uveďte aj svoje obľúbené knihy a ich autorov)?

Na voľný víkend je to Dominik Dán, forenzik, napätie, na večerné čítanie sú to knihy podporujúce harmóniu, východné kultúry, mayská kultúra, vlastne tiež záhady.


Čo robíte preto, aby ste dosiahli rovnováhu medzi svojou prácou, rodinou a voľným časom?

Delegujem právomoci podriadeným, rovnomerne sa venujem všetkým štyrom deťom, oznamujem im termíny môjho voľna na cestovanie alebo na klubové stretávanie sa s podnikateľkami.


Absolvovali ste motivačné semináre alebo koučing, či konzultácie, ktoré by ste rady odporučili ďalším podnikateľkám v rámci vlastného sebarozvoja?

Koučka Zlatica M. Stubbs mi pomohla v r. 2005 práve dosiahnuť tú rovnováhu.

 


Neprešlo jazykovou korektúrou. (Pozn. redakcie)

 


Partneri projektu

Zoznam.sk

RUonline.sk


QualityUnit.com

Terrabella.sk

 

 

 

 

Websupport

 

Woman.sk

 

Mojasvadba.sk
Svadba a inšpirácie
Tehotenstvo, pôrod, dieťa - Modrykonik.sk
Tehotenstvo, pôrod, dieťa
Modrastrecha.sk
Stavba a rekonštrukcia

 


 

Mediálni partneri projektu

 

 

Zoznam.sk

Profit

 

 

Internet-marketing-strategie.sk, Tricio.sk a ďalší mediálni partneri

 


Páči sa Vám náš projekt a chceli by ste sa na ňom podielať ako partner projektu E-žena roka?
Budeme radi, ak nás budete kontaktovať cez info@e-zeny.sk.

Odporučte stránku

Odporúčame