Je obdobie krízy správnym obdobím pre nové podnikanie?

Úspešne podnikať v čase krízy síce nedokáže každý, ale ak sa to naučíme práve v tomto období, tak sa môžeme pripraviť na lepšie časy. Podľa mňa je to ako tréning v daždi…

Keď som začala podnikať, veľmi silne fungovalo podsvetie. Pocit, že sa nám začne v podnikaní dariť čelil strachu. Nikdy ste nemohli vedieť, kedy vám doma niekto zazvoní, povie vám všetko o vašej rodine a spýta sa, či sa nebojíte svojej konkurencie. Výsledkom tejto ,,priateľskej návštevy” bola ponuka na spoluprácu, že vás bezvlasý neznámy bude chrániť pred nepriateľmi, aby sa vám ani vašim najbližším nič nestalo.

Ak by ste jeho ponuku odmietli, vystavili by ste sa riziku, že vám čosi nečakane zhorí… To nebolo za komunizmu. To bolo v období prenáherne voňajúcej demokracie s jej udusenými tajomstvami...

Po rokoch prišla zmena, keď títo tiež- podnikatelia pretransformovali svoje podnikanie na iné. Už nebol problém zviditeľniť svoju firmu akokoľvek. Problémom sa stali náklady na zviditeľnenie, pretože cena za printovú a rozhlasovú reklamu extrémne vzrástla. Neskôr začal internetový boom, zdalo sa, že mať webstránku všetko vyrieši a priniese tak v podnikaní obrovské úspory, pretože pre reklamu firmy už nebolo potrebné vynaložiť toľko prostriedkov.

Ale na túto vec prišli časom aj ďalší podnikatelia a všetka konkurencia sa výrazne začala upínať na internetový trh. Vývoj si aj s tým poradil, prišli kvalitnejšie webstránky, platená reklama na internete, internetový marketing, atď.

Jedného dňa sa mi zazdalo, že všetci moji konkurenti vrátane mojej firmy robíme to isté. Mala som pocit, že všetci utekáme po koliesku ako keď po ňom uteká škrečok vo svojej klietke. Musela som sa zamyslieť. Zamýšľala som sa niekoľko týždňov, dokonca som obmedzila svoju prácu, len aby som dosiahla odstup a dokázala vymyslieť niečo, čo ostatní v rámci svojho príbuzného podnikateľského podnikania nerobia.

Hovorila som si, že ak nebudem schopná svoju firmu odlíšiť od firiem mojich konkurentov, tak moje podnikanie stráca pre mňa zmysel. Nechcelo sa mi pokračovať v boji na preplnenom trhu s rovnakými zbraňami, s rovnakými kľúčovými slovami… Moji konkurenti si neregistrovali už iba kľúčové slová súvisiace s našim rovnakým podnikateľským zámerom, ktorými sme priťahovali klientov na naše webstránky, registrovala si dokonca názov mojej firmy!

Rozhodla som sa hľadať dôvody, ktoré kedysi moje podnikanie podnietili. Pýtala som sa našich klientov a obchodných partnerov, prečo s nami cestujú, keď je toľko iných cestovných kancelárií, pýtala som sa čo hľadajú na našej stránke a čo sa im u nás páči. Vravela som si, že je vlastne zázrak, že pri toľkej konkurencii ešte jestvujeme a neboli sme vytlačení z trhu. Poviete si, že keď je firma na trhu trinásť rokov, tak ľahko sa vytlačiť nedá. Nesúhlasím. Nie je to problém…

Keď všetci robia to isté, môžete to robiť inak.
Po svojom. Originálne. Tak, ako je to prirodzené aj pre vaše vnútro, lebo čím ste menšia firma, tým viac je väčšmi citeľný váš vzťah k produktom, ktoré prezentujete. Podnikanie v čase krízy ma prinútilo vrátiť sa späť nielen v sčítavaní výdajov a upravení podnikania jednoduchým systémom - sedliackym rozumom, ale zamyslieť sa aj nad tým, ako sme začínali, ako sme zvážili každý výdaj, ako sme citlivo komunikovali s každým jedným klientom. Lebo peňazí bolo najprv veľmi málo a klientov ešte menej. Pochopila som, že moje podnikanie je tam kde je vďaka pôvodným hodnotám.

Pre podnikanie je potrebné mať vhodné kľúčové slová, ale hlavne kľúčové priority, s ktorými sa vieme stotožniť. Podnikanie v čase krízy nám  môže ušetriť veľmi veľa peňazí, ktoré by sme v období slnečne fungujúcej ekonomiky odvážne vyhodili cez okno, lebo by nás žiadne média nestrašili, že môžeme i neuspieť.

Neviem, či je kríza krízou. Podľa mňa máme za sebou obdobie ,,boomu,” ktoré v posledných dvoch- troch rokoch spríjemnilo viaceré ekonomické odvetvia. Ale nepamätám sa, že by bolo podnikanie pred  trinástimi rokmi ľahšie. O to viac sme sa museli usilovať byť lepší a výnimočnejší.

Kríza je možno návrat, neviem a ani ju  nechcem  hodnotiť, ale domnievam sa, že môže minimálne pomôcť kvalitnému tréningu v daždi. Preto, keď sa rozžiari slnko, budeme odolnejší. Práve preto si myslím: áno, dámy, teraz sa učme podnikať!

Gabriela Revická

Komentárov 

 
0 # 2011-09-30 18:34
no ja neviem
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 

Pridať komentár

Ďakujeme, že sa držíte témy vo svojich príspevkoch.


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Odporučte stránku

Odporúčame